TÜRSAB, Ulusal Kamp ve Karavan Federasyonu ile Kuantum
Araştırma şirketi ortaklığında yapılan “360° Kamp / Karavan Araştırması” tatil
anlayışındaki pandemi etkisinin çarpıcı sonuçlarını ortaya koydu. Araştırmaya
göre, yurt içi tatili yüzde 35 arttı, yurt dışı talepleri ise yüzde 44 azaldı.
Tatile özel araçları ile çıkanların oranı 2020 yılına göre yüzde 21 arttı.
Tüm dünyayı etkisi altına alan Covid-19 pandemisi pek çok
alanda olduğu gibi turizmde de önemli değişimleri ve yeni trendleri gündeme
getirmiştir. Hijyen ve güvenliğin ön plana çıktığı pandemi süreci tüketicilerin
seyahat ve tatil alışkanlıklarında önemli değişimlere neden olmuştur.
İnsanların kalabalık yerlerden uzak durma eğilimi eko turizm, yani doğa
turizmine ilgiyi artırmıştır. Konaklama açısından küçük ve butik otelleri
tercih edenlerin oranı yükselirken ev turizmi, villa kiralamalar, küçük
gruplarla yat turları ve kamp-karavan gibi konaklama üniteleri de yoğun ilgi
görmektedir.
Bu gelişmenin bir sonucu olarak son zamanlarda kamp-karavan
turizmine artan talepten hareketle bu alandaki mevcut durumun iyi anlaşılması
ve önümüzdeki süreçte daha da geliştirilmesi için TÜRSAB, Ulusal Kamp ve
Karavan Federasyonu ile Kuantum Araştırma şirketi ortaklığında “360° Kamp /
Karavan Araştırması” başlıklı bir araştırma yapılmıştır.
HEDEF
“360° Kamp / Karavan Araştırması” kapsamında ülkemizde ve
dünyada kamp karavan konusundaki mevcut durum, kişilerin tatil kararları ve
tercihlerindeki değişim, çadır kamp/karavan, tinyhouse benzeri ürünlerin nasıl
şekillendiği, bu tatil ürünlerinde demografik yapının ortaya çıkarıldığı ve
Covid-19’un etkisi ve değişiminin ortaya konulması hedeflenmiştir.
METODOLOJİ
Kişilerin kamp / karavan yaşam şekillerini, tercihlerini ve
beklentilerini belirlemek amacıyla Mayıs-Haziran 2021 döneminde
gerçekleştirilen araştırma kapsamında toplam kamp/karavan turizminden geçmiş 2
yıl içinde yararlanan ve gelecek 1 yıl içinde yararlanmayı düşünen toplam 1072
kişi ile görüşülmüştür.
GENEL SONUÇLAR
Araştırma sonuçlarına göre;
Covid-19 ile birlikte tatil tercihlerinde değişiklik
olmuştur. Yurt içi tatil tercihinde %39 artış gözlenirken, yurt dışı tatil tercihinde
%44 azalma görülmüştür.
Covid-19'un kamp yapma isteği üzerinde etkili olma oranı
%54,1. En çok öne çıkan nedenler ise "Yasaklar/kapanmaların etkisi ile
doğayla buluşma isteği” ve "Kalabalık olmayan/sosyal mesafeye uyan
alanlar/kalabalıktan kaçma isteği" olarak belirtilmiştir.
Yaşanılan yerden çok uzaklaşmadan gidilebilecek tatil
yerleri artık daha güvenli bulunmaktadır.
Yurt içi tatilin popülerliği artmaktadır. (Yurt içi tatil
tercihi %39)
Araştırmaya göre yurt dışı tatil planı yapanların oranı %44,
tatil planını son anda yapacakların oranı %45’tir.
Özel araçla tatile gitme tercihi ise 2020’de %51 iken bu
oran 2021 yılında %72’ye yükselmiştir.
Tercih edilen tatil türleri sıralamasında “kamp/karavan”
tatilinin; otel, ev/villa ve pansiyonun ardından 4’üncü sırada yer aldığı
görülmektedir.
KAMP/KARAVAN TATİLİNDEKİ GELİŞİM POTANSİYELİ
Mevcut çadır kullanıcılarının %48.2’si kadar potansiyel
çadır kullanıcısını varken bu oran karavan kullanıcıları için %63.1’dir. Buna
göre sektördeki potansiyel artış %56.7’dir.
Kullanıcıların aksine potansiyel çadır kullanıcılarının
kullanım alanı tercihi “Tesis” yerine “Yaban” olacaktır.
Kullanıcıların aksine potansiyel karavan kullanıcılarının
kullanım alanı tercihi “Yaban”dır.
Potansiyel karavan kullanıcısının karavan tipi tercih
oranları mevcut karavan kullanıcısı ile benzeşmektedir.
Mevcut ve potansiyel çadır kullanıcılarının kamp yapmaya
başlamaları üzerindeki en etkili nedenler; “arkadaş etkisi” ve “uzun süredir
istemeleri”dir. Kovid-19’un da potansiyel çadır kullanıcılarının kamp yapmaya
başlaması konusunda etkisi yüksektir.
SEYAHAT / TATİL ALIŞKANLIKLARI
2020 yılında Türkiye’de kamp alanlarında konaklama yapılan
geceleme sayısı yerli ve yabancı turist olmak üzere 221.807’dir. 27 AB
ülkesinde 2019 yılında bu sayı 362 milyondur.
Potansiyel çadır ve kamp kullanıcıları mevcut kullanıcılara
göre daha yüksek oranda “Doğa” seyahatlerini tercih etmektedir.
Potansiyel çadır kullanıcılarında “Rota Takip Etme” tercihi
daha yüksektir.
Rota takip eden mevcut çadır kullanıcılarının %47,5’i
gittikleri noktalarda geceleme sayısı 1-2 gün iken karavan kullanıcılarında 1-2
gün için bu oran %22,5’tir. Buna karşın rota takip eden karavan
kullanıcılarının %23,9’u 2-3 günlük konaklama sürelerinde konaklamakta, çadırda
bu oran %22,5 seviyesinde bulunmaktadır.
Rota takip etmek yerine “Bir Yere Giden” çadır ve karavan
kullanıcılarının konaklama sürelerinde ise daha belirgin bir ayrışma
yaşanmaktadır. Çadır kullanıcılarının %45,2’lük çoğunluğu 2-3 günlük kamplar
tercih ederken karavan kullanıcılarının %37,5’i 15 günlük kamplar yapmaktadır.
Bu veriler dikkate alındığında karavan kullanıcılarının
genel olarak daha uzun tatillere çıktığı ortaya çıkmaktadır.
Çadır kullanıcılarında tek noktada yapılan harcama %15,9’luk
bir kesimde 500 TL iken %14,5’lik bir kesim 2.000 TL harcadığını ifade
etmektedir. %2 ile %6 arasında değişen oranlarda çadır kullanıcıları ise tek
noktada 750 TL’den 4 bin TL ve üzerinde bir aralıkta harcama yaptıklarını beyan
etmektedirler. Karavan kullanıcılarının ise %15,3’ü tek noktada 1.000 TL harcamaktadır.
Karavan kullanıcıları arasında %2,8 ile %4 arasında değişen oranlarda farklı
kullanıcı kesimleri ise tek noktada 1.000 TL ve 4.000 TL ve üzerinde bir
aralıkta harcama yaptıklarını ifade etmektedir.
Çadır ve karavan kullanıcılarının kamp alanlarından
beklentileri sıralamasında kamp alanının “Temiz Olması” %21,7 ile ilk sırada
yer almaktadır. İkinci sırada %10,1 ile “Sessiz-Sakin-Huzurlu Olması” tercihi
yer alırken “Su-Elektrik-Duş Gibi İmkanlara Sahip Olması” (%9,9) ve “Güvenli
Olması” (%6) diğer en önemli beklentilerdir.
Özellikle beyaz yakalı kesimde giderek yaygınlaşan doğada
küçük ev (tiny house) tercihinin kamp/karavan tatili üzerinde de etkili olduğu
görülmektedir. Tiny House deneyimi öncesinde kamp/karavan tatili yapma isteği
%33 seviyesinde iken bu oranın Tiny House deneyimi sonrasında %50’ye yükseldiği
göze çarpmaktadır.
Araştırma sonuçlarından hareketle; ülkemizdeki kamp/karavan tatili olanaklarının gelişimi için ciddi bir potansiyel bulunduğu, bu potansiyeli gerçeğe dönüştürmek ve geliştirmek için altyapı konusundaki yatırımlarla birlikte bu alandaki tanıtım ve pazarlama faaliyetlerinin artırılmasının faydalı olabileceği değerlendirilebilir.
İstanbul Vize Başvuru Merkezi
Adres: Aksaray Mah. Teceddüt Sok No:19/3 Fatih, İstanbul
Telefon: 0532 231 92 08
Mobil: 0212 530 04 25
Fax: 0212 530 04 25
Mail: [email protected]
Web: https://ivm.com.tr/